سفیر ایران در افغانستان، گفت: هم اکنون چین هم تمایل به سرمایهگذاری در ترانزیت از منطقه چابهار را دارد و هم اکنون مذاکراتی با حضور افغانستان در حال انجام است که این مسیر ترانزیتی از افغانستان به چین برسد.
نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار گفت: راهبرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تبدیل کردن بندر چابهار به بندر مکمل بندرعباس است و معتقدیم با رفع برخی کمبودها بندر چابهار باید در میان مدت نه تنها به بندر ترانشیپی داخلی بلکه به بندر ترانشیپی به دیگر بنادر خلیجفارس تبدیل شود.
در نشست علمی و تخصصی مطرح شد که مناطق آزاد تجاری پیوند دهنده اقتصاد ملی با اقتصاد بینالمللی هستند و معافیت مالیاتی این مناطق ابزار توسعه صادرات خواهند بود.
پایگاه فضایی چابهار علاوه بر پایین بودن قیمت پرتاب، بهدلیل ارتباط دریایی چابهار با کشورهای حاشیه خلیج فارس، مزیتهای متعددی برای پرتاب در منطقه ما دارد و این پایگاه میتواند به بهشت پرتاب ماهوارههای کشورهای منطقه تبدیل شود.
"پایگاه فضایی چابهار ایران" با منحصربه فردترین موقعیت جغرافیایی، در نزدیکی کشور امارات بوده و مزیت قیمتی پرتاب، دسترسی ساده و نزدیکی این کشور به پایگاه فضایی چابهار میتواند این پایگاه فضایی را به مقصد طلایی برای پرتابهای امارات تبدیل کند.
دبیرکل انجمن کشتیرانی با بیان اینکه دولت برای توسعه بندر چابهار باید مشوقهایی برای جذب سرمایهگذار و توجیه پذیر شدن حمل و نقل در این بندر به اجرا برساند، گفت: اپراتور هندی در چابهار آن میزان سرمایهگذاری لازم را که در قرارداد تعهد کرده بود، انجام نداده و محتملا با ایران بازی کردهاست. بدبینانهترین حالت این است که طرف مقابل عامدانه این کار را کردهاست ...
قاسم عسکرینسب با اشاره به جزئیات فعالیت خط کشتیرانی مستقیم از چین به چابهار، اعلام کرد: فعالیت این خط کشتیرانی کاهش مدت زمان انتقال کالا از ۴۵ روز به ۲ هفته را در پی داشته است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: در جریان دهمین نشست مشترک مرزی که در کشور پاکستان با مقامات استانی دو کشور صورت گرفت توافقنامهای با ۳۸ بند به امضا رسید.
مدیرعامل شرکت حمل کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه علیرغم افزایش چشمگیر عملیات حمل بار از سوی گروه کشتیرانی در سال گذشته، امسال نیز رکورد سال قبل در بخش حمل کانتینری شکسته خواهد شد، گفت: از این پس هر دو هفته یکبار کشتیهای کانتینری با ظرفیت بالا به صورت مستقیم از خاور دور به بندر چابهار تردد خواهند داشت.
همزمان با پهلوگیری کشتی کانتینری با ظرفیت ۶۵۰۰ TEU در بندر چابهار، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با توجه به امکانات موجود، در صورت مناسب بودن حجم ورودی محمولات از بنادر خاور دور به سمت چابهار، آمادگی برای راهاندازی سرویس منظم به این بندر در آینده نزدیک وجود دارد.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، این سازمان توانسته است از سالهای گذشته تاکنون بیش از یک میلیارد دلار سرمایهگذاری در بخش زیرساخت و روبناهای بندر چابهار انجام دهد و شرایط بسیار مناسبی برای تکمیل سرمایهگذاریها و رونق این بندر توسط بخش خصوصی فراهم شده است.
آمارهای رسمی سازمان بنادر نشان میدهد که اساسا از ۱۹ ماه گذشته، بندر شهید بهشتی چابهار ۸۰ درصد از فعالیتهای کانتینری و ترانزیتی خود را از دست داده به طوریکه مجموع عملیات کانتینری بندر شهید بهشتی بین سالهای ٢٠١٩ تا ٢٠٢٠ که هنوز پیمانکار کیهان شیران زرین وارد بندر نشده بود از ۴٨۴۶ تی ئی یو به ٨٣٠۶ تی ئی یو رسیده یعنی رشد حدود ٧٠ درصد داشته اما در سالهای ...
معاون راه و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: علاوه بر ۳۰۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی، ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر برای تکمیل خط آهن چابهار– زاهدان نیاز است.
بندر امام (ره) در غربیترین نقطه خلیج فارس و بندر چابهار در شرقیترین نقطه دریای عمان، میزبان کشتیهای حامل گندمهایی هستند که اخیراً در این دو بندر پهلو گرفتهاند.